2013. október 10., csütörtök

Iancu Laurának

Hétköznapi laudes

Ősz derekán történt, hogy jártomban a világnak hálóján kincsre leltem.
Ott bújt szerény soraival millió társa között, s valahogy, ahogy arra fordultam, megcsillant. Talán rásütött egy pillanatra a Nap nem tudom, de ahogy felfénylett, valami szokatlan világot árasztott, valami egészen különlegeset. Sűrű, de friss levegője volt és parázslott benne minden, s körülötte remegett a lég, mint nyáron hőség idején. Tovább mentem volna, hiszen siet az ember manapság, de nem tudtam lépni. Marasztalt az a valami. Közelebb merészkedtem hát, mert bátor ember vagyok, s beletekintettem mélységeibe, mert mély is volt. Föl is tekintettem rá, mert magas is volt, de sem az alját, sem a tetejét nem láttam.
Megremegtem bele.
Valahol már láttalak, valahol már hallottalak te idegen ismerős - mondtam neki halkan.
A nagy magányos szavát hallottam ilyen erősnek utoljára, de te egészen más vagy.
Hangod magabiztos, mint Moher sziklái, s dalod mégis panaszos, mint a fagyott cinege szívverése. Könnyedén lépdelsz a meredek szirteken, máskor meg óriástök mögé bújsz a csípős csillagfényben.
Quis es tu? Cine esti tu? Ki vagy te?
Nem tehettem mást, félretoltam az időt és lapozni kezdtem, akarom mondani lapozni kezdett bennem Ő. S ekéje szántott, mélyen le a szív belsejébe és belevetette magját.
Eucharisztikus találkozás.
És fölnyíltak a rozsdás kapuk, a pinceszag lassan oszlani kezdett, s szavai felverték földre meredt ostobaságom.  Mintha évszázadok szólítanának.
Hihetetlen - gondoltam először. Magyarfaluból ilyen egyetemes hangon szólni?
Bocsánat érte.
Igen.
Kilúgozott világunk soha nem terem ilyen szavakat,
de a csángó kereszt kivirágzott.


Isten mindig a kicsinyeket választja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése